Wellicht is het je weleens opgevallen dat bedrijven in de gastvrijheidsbranche weleens de ananas als symbool gebruiken. Internationaal is de ananas het symbool van gastvrijheid. hoe zit dat? Waar komt dat vandaan?

De oorsprong

De oorsprong gaat terug naar de kolonisatie van Amerika. Omdat de handelsroutes tussen Amerika en de Caribische eilanden lang en gevaarlijk waren, werd het als een belangrijke prestatie beschouwd als een gastheer zijn gasten een rijpe ananas kon voorzetten. Ook vertellen sommige overleveringen dat kapiteins uit New England na terugkeer van een reis door het Caribisch gebied een ananas voor hun huizen plaatsten als een symbool van een veilige terugkeer. De ananas was een uitnodiging aan vrienden om te komen eten en te luisteren naar de verhalen over de reis. Het symbool werd overgenomen en breder verspreid doordat herbergiers het gingen gebruiken op hun uithangborden en er hun gastenbedden mee versierden.

Cras Tortor Quam Venenatis Fusce

Statussymbool

In Europa werd de ananas een echt statussymbool. Alleen Gerelateerde afbeeldingrijke mensen en de beste tuiniers waren in staat zich een ananas te veroorloven. Een ananas als aankleding van een diner was zo kostbaar dat er bedrijven waren die ananassen per dag verhuurden. Ook nu nog zien we bij statige huizen bij de toegang van de oprijlaan stenen dennenappels op de kolommen van het hek staan. Dat zijn echter geen dennenappels maar gestileerde ananassen.

 

Meer weten? Bekijk hier wat wij nog meer doen, en wat u zelf kan doen om een gastvrije organisatie te creƫren. Succes en wie weet tot snel!