Leer van gisteren, leef voor vandaag en hoop voor morgen. Het belangrijkste is niet te stoppen met het stellen van vragen.

ALBERT EINSTEIN

Commerciële gastvrijheid

Een organisatie die kenmerken heeft van een commerciële gastvrijheidscultuur richt zich voornamelijk op het boeken van vooruitgang. De mensen zijn competitief ingesteld en doelgericht. Onvoorwaardelijke gastvrijheid komt weinig voor binnen deze cultuur. Leiders zijn ambitieus, duidelijk, hard en veeleisend. De nadruk op winnen zorgt dat de organisatie bij een blijft. Dit zorgt er voor dat ieder individu alles uit zich haalt om de ultieme gastvrijheid te creëren. Succesvolle gastvrijheid wordt gedefinieerd binnen het kader van marktaandeel en rendement. Voor de lange termijn richt men zich op concurrerende activiteiten en het bereiken van meetbare doelen en doelstellingen. Het woord commerciële gastvrijheid zegt het zelf al, gastvrijheid uit zich voornamelijk wanneer er resultaat en/of omzet mee wordt geboekt. Voor wat hoort wat.

Medewerkers vertonen opgewekt, flexibel en kordaat gedrag. Ze zijn oplossingsgericht, nemen verantwoordelijkheid, herkennen hun gasten en hebben een goeie glimlach..

 

Voorbeeld

Het is woensdag middag op een zomer dag bij de haarsalon ‘Fast hair’. Fast hair heeft als een van z’n kernwaarden ‘gastvrij voor iedereen’. Door de hoge temperaturen buiten, wordt het ontzettend warm en benauwd binnen in de kapsalon. Hoe gaat deze kapsalon hier mee om? Bij Fast hair domineert de commerciële gastvrijheidscultuur. Ze lossen dit probleem op vanuit een commercieel oogpunt. Het motto is ‘voor wat hoort wat’. De keuze dat gastvrijheid een van de kernwaarden is van de hairsalon, komt voort vanuit een financieel oogpunt. ‘Het zorgt er voor de gasten tevredener zijn, waardoor ze vaker terug komen’. Een oplossing voor de hitte in deze salon zou kunnen zijn dat ze de klanten airconditioning aanbieden, maar wel voor een bepaalde extra toeslag of dat ze het gratis aanbieden bij een knipkaart voor 5 knipbeurten (groter marktaandeel). Bij commerciële gastvrijheid is de prestatie en resultaat een uitgangspunt.

 

Commerciële gastvrijheid ontwikkelen

Wil je binnen je organisatie of team meer de commerciële gastvrijheidscultuur ontwikkelen? Met deze tips kun je aan de slag gaan. Het motto bij deze cultuur is ‘Voor niets gaat de zon op’. Het doel is om te streven naar een winnende positie. Denk de komende tijd drie stappen vooruit en neem initiatief. Zoek de uitdaging en concurrentie op. Haal het vuur in je organisatie naar boven door de medewerkers die deze persoonlijke eigenschappen hebben op de voorgrond te zetten en leer van hoe zij te werk gaan. Geïnteresseerd om met je commerciële gastvrijheid aan de slag te gaan, neem contact op.

Meer informatie?

Voor meer informatie of een offerte, neem gerust contact met mij op!

John Hokkeling