Ik wilde écht leven, een ander leven. Ik wilde niet elke dag naar dezelfde plek gaan, dezelfde mensen zien en elke dag hetzelfde werk doen. Ik zocht interessante uitdagingen.

HARRISON FORD

Informele gastvrijheid

Een organisatie met een informele gastvrijheidscultuur uit zich als dynamisch, ondernemend met een creatieve werkomgeving. Het is er ongedwongen, hip, informeel en leuk. De mensen steken hun nek uit en nemen risico. Leiders worden beschouwd als innovators en risiconemers. De inzet voor experimenten en vernieuwingen houdt de organisatie bijeen. Succesvolle gastvrijheid betekent de beschikking hebben over nieuwe producten of diensten; hierin voorop te lopen wordt als belangrijk beschouwd. De medewerkers kunnen de ultieme gastvrijheid toepassen wanneer er ruimte is voor individueel initiatief en vrijheid. Dit creëert een informele gastvrijheidssfeer binnen de organisatie.

Medewerkers luisteren goed, vertonen authentiek en spontaan gedrag. Ze zijn oprecht geïnteresseerd, vriendelijk, belangstellend, creatief en geven persoonlijke aandacht.

 

Voorbeeld

Het is woensdag middag op een zomer dag bij de haarsalon ‘New Waves’. New Waves heeft als een van z’n kernwaarden ‘gastvrij voor iedereen’. Door de hoge temperaturen buiten, wordt het ontzettend warm en benauwd binnen in de kapsalon. Hoe gaat deze kapsalon hier mee om?

Bij New Waves domineert de informele gastvrijheidscultuur., Ze lossen dit probleem op een zeer innovatieve en spontane manier op. Het team ziet het niet eens als een probleem, maar als kans om voorop te lopen. Ze merken dat het warm begint te worden en gaan meteen ratelen over vernieuwende oplossingen. Ze zouden de kapsalon bijvoorbeeld naar buiten verplaatsten. Dat het niet gebruikelijk is, maakt voor hen niet uit.

Informele gastvrijheid ontwikkelen

Wil je als organisatie of team meer informele gastvrijheid ontwikkelen? Probeer de komende tijd uit de standaard routine te komen, door initiatief te nemen en een vergadering op een andere manier in te steken. Zoek andere mensen op om nieuwe informatie te delen of voor de uitwisseling van kennis en ideeën. Sta jezelf fouten toe. Een ‘fout’ is het gevolg van een actie die je terecht hebt ondernomen maar die nog niet tot het gewenste resultaat hebt geleid. Je hebt je goede bedoelingen getoond en iets opgestoken. Tot slot, misschien heb je wel collega’s met dit karakter. Zet ze op de voorgrond en probeer mee te gaan die flow.

Geïnteresseerd om met je informele gastvrijheid aan de slag te gaan, neem contact op.

 

Meer informatie?

Voor meer informatie of een offerte, neem gerust contact met mij op!

John Hokkeling