‘Gastvrijdichtbij’

En dan opeens op 12 maart 2020 verandert de samenleving ingrijpend. Een gedragsverandering, waarvan we vooraf nooit geloofd zouden hebben dat ze plaats zou kunnen vinden, wordt van de een op de andere dag ingezet. Plots zijn alle scholen gesloten, sport evenementen afgezegd, theaters dicht en volgen we opeens dagelijks de cijfers over het aantal ziekenhuisopnamen en doden als zijn het voetbal uitslagen. En dit alles dankzij een onzichtbaar organisme, het virus genaamd Corona.

Drie maanden later kijken we in het webinar ‘Gastvrijdichtbij’ terug op hoe onze samenleving veranderd is. Wat dat betekent voor gastvrijheid en op welke wijze we ervoor kunnen zorgen dat gastvrijheid niet in de verdrukking komt maar eerder een oplossing wordt om ervoor te zorgen dat we ons prettig blijven voelen. Gastvrijheid als maatschappelijk antivirus vaccin.

Tools:

Mood maker – het nieuwe gastvrije normaal

Begroetingsritueel

Het Webinar terugkijken?

Klik dan hier!

3 tips voor 'gastvrijdichtbij':

Benader de maatregelen die je neemt of hebt genomen door de ogen van gasten (wel/ niet angst) en door ogen van medewerkers en kijk waar het dan schuurt.
Dat is best lastig, vreemde ogen kunnen hierbij helpen.

Zorg voor duidelijkheid (vanuit gast/ medewerkersperspectief) EN logica. Zorg dat iedereen weet hoe het werkt en wat er verandert. Een beproefd middel is hiervoor een korte dagstart (leer en stel bij). Wat ook helpt is zorgen voor een goede vraagbaak.

Wees vooral een beetje gast-lief maak meer echt contact. Want de handdruk is weggevallen, nabijheid is weggevallen, soms zit het halve gezicht achter een monddoek.

Hoe maak je dan echt contact?

  • Maak oogcontact
  • Zorg voor een duidelijk begroetingsritueel
  • Lees je gast en stem af op de ander
  • Praat langzaam op een wat lage toon (vertrouwen)
  • Bij onzekerheid? stel vragen!
  • Gast-lief uitleggen (geen regel-politie)

Tools waarmee SYNDLE organisaties kan helpen.

Gastvrijheidscan

Als expert lichten we de gastvrijheid van je organisatie of team door. Van website, folder, telefonie mail, ontvangst, afscheid tot en met nazorg. Alle facetten van gastvrijheid komen aan bod. Hoe gastvrij is je communicatie, het gebouw, de mensen, loopt het allemaal soepel? En daarbij stellen we ons op als jouw gasten.

We houden je de gastvrijheidsspiegel voor. Ter geruststelling, we letten niet alleen op wat beter kan maar juist ook wat al heel goed gaat en wie in welk gedrag uitblinkt. De creatieve terugkoppeling biedt veel handvatten om zelf aan de slag te gaan met verbeteringen.

Gastvrijheid workshop

In deze workshop gaan we met je team aan de slag om te leren vanuit logica en vertrouwen goed contact te maken met gasten. Is jouw team al behoorlijk gastvrij en nu in verwarring over alle regels en de veranderende gastvraag?

Tijdens deze workshop ontwarren we de knoop van regeltjes en leren de deelnemers weer te vertrouwen op hun intuïtie zodat ze hun gasten weer optimaal vanuit hun hart oprechte aandacht, veiligheid en comfort kunnen bieden.

Gastvrijheid safari’s

Het uitvoeren van een gastvrijheid safari in je eigen organisatie is een leuke, leerzame en ook een beetje confronterende manier om zicht te krijgen op je blinde vlekken in gastvrijheid. We zetten jouw medewerkers in de rol van gast en laten ze op zoek gaan naar de wauw en auw momenten in gastvrijheid.

Daarna gaan we met ze aan de slag om te komen tot 2 of 3  concrete verbeteringen waarmee ze zelf aan de slag kunnen (binnen hun cirkel van invloed). We maken meteen ook even het actieplannetje en verdelen de rollen, inclusief die van jou zelf.

Meer informatie?

Voor meer informatie of een offerte, neem gerust contact met me op!

John Hokkeling